Dél-Angliai Mentőszolgálat
A Qlik a sürgősségi ellátásban

A South Central Ambulance Service NHS Foundation Trust (a továbbiakban SCAS) számára néhány kritikus perc is életek megmentését jelentheti. Mikor a mentőcsapat a helyszínre érkezik a gyors és megfelelő reagálás kritikus a beteg, sérült kezelése szempontjából. Az SCAS a National Health Service részeként az Egyesült Királyság négy déli megyéjének közel 5 millió lakosát ellátó központi mentőszolgálat.

Az SCAS évente 1,75 millió hívást kap, ebből 500,000 sürgősségi hívás. Nem nehéz belátni, hogy rendkívül nagy mennyiségű információt kell összegyűjteni, feldolgozni, jelenteni - esetenként néhány perc alatt. Vivienne Parsons, a SCAS BI elemzője így jellemzi munkájukat:

Feladatunk az ambuláns csapatok, a járművek - és természetesen a betegek, sérültek - A-ból B-be juttatása a lehető leggyorsabb és leghatékonyabb módon. Nem egy életveszélyes helyzetben az ambuláns csapatunk, önkénteseink számára megspórolt néhány fontos perc valóban életeket menthet. Napi szinten 30 - 40 jelentést készítünk és továbbítunk, mindezt úgy, hogy bármiféle elemzés megelőzné.

Az SCAS számos kihívással kell, hogy szembenézzen adatai kezelése során. Nincs egyetlen, még csak közel sem olyan real-time megoldás, mint a data discovery és a vizuális analitika. Hatalmas energiákat és időket emésztett fel korábban a mindennapi tevékenység ellátásához szükséges összegző szintű információk előállítása, jelentések elkészítése. Nem volt egyszerű, vagy általánosan használatos módszere a kulcsfontosságú adatok összegyűjtésének és az azok alapján dolgozó csoportok, vezetők, döntéshozók és végrehajtók rendelkezésére bocsátásának, ráadásul a szervezet teljes keresztmetszetében. Ez a jelenség egy olyan környezetben emésztette az időt, ahol épp az idő a legértékesebb erőforrás.

Az SCAS a Qlik Elite Solution Provider Differentia Consulting segítségével 2010-ben telepítette a QlikView-t, és rendkívül rövid idő alatt rendkívül sok applikációt készített az egész szervezet minden területére. Az eredmény is rendkívül rövid időn belül jelentkezett, mivel

  • az SCAS elhatározta és végrehajtotta szervezeti felépítésének átszervezését,
  • a Qlik használatának az automatizált riportolás érdekében NPrinting-gel való,
  • a real time működésű önkiszolgáló appok biztosítása okán pedig Qlik Sense-szel való kiegészítését.

Vivienne Parsons, az SCAS BI elemző specialistája megjegyezete:

A jelentéskészítés rengeteg időnket emésztette fel - különösen hétfőnként, amikor a hétvégi adatokat is fel kellett dolgoznunk. A Qlik Sense-szel olyan geográfiai, a különböző populációk elhelyezkedési területeire vonatkozó információk is rendelkezésünkre állnak, amik tényleg a való életbe helyezik az információinkat.

Az SCAS adatai valóban kikerültek a való életbe, mivel olyan appokat fejlesztettek, amik a 999 irányító monitorfalán jelenítik meg az előre tervezhető napi feladatokat, a teljesített kivonulásokat, a rendelkezésre álló mentőautókat sürgősségi kórházakként külön-külön. További appok fejlesztésével előre meg tudják becsülni a balesetek bekövetkezésének valószínűsíthető helyeit, időszakait, értékelni tudják a geográfiai, demográfiai, időpontbeli, vagy akár a szezonális tényezőkkel összefüggő adatokat. Mindezek jelentős mértékben hozzájárulnak a bevetési és megelőzési stratégiák javításához.

Az egyik bevetési csapatnál épp mostanában mondták nekem, hogy 'az összes olyan kisebb kérdésre, amiket tőled szoktunk megkérdezni, most már mi magunk megtaláljuk a választ' - és pontosan ezt az eredményt vártuk. - mondta Parsons.

A Qlik segített kiküszöbölni a létfontosságú jelentések ismétléseiből fakadó időveszteségeket, az olyan feladatok, amik elvégzése korábban 2,5 órába tellett, ma már maximum 4-5 percet igényelnek. Mivel a Qlik Sense real-time adatelérést biztosít minden eszközön, az operatív csapatok vezetői a mobiltelefonjukon meg tudják nézni az adatokat - ez ténylegesen 'élő' döntéshozatali lehetőséget biztosít számukra. Az erőforrásokkal kapcsolatos nagyobb átláthatóság, a rendszerezettebb információk, a résztvevő személyek motiváltsága következtében az SCAS munkája sokkal hatékonyabb és 'nformáció-biztosabb' lett, mint valaha bármikor:

Mindegyik NHS szervezeten nagy a nyomás, hogy bizonyítsa, hogy legjobb képességei szerint működik, a rendelkezésére álló korlátos erőforrásokat a legjobban hasznosítja. Az SCAS-nél is olyan teljesítmény célok vannak kitűzve, amiket el kell érniük. Tehát a riportolás elkerülhetetlen. Örömmel látjuk, hogy a Qlik-kel jelentősen tudták csökkenteni a jelentések készítésére fordítandó időt, helyette az adatok széleskörűbb használatával az ambuláns szolgáltatások javítására tudnak koncentrálni. - David Bolton, Healthcare igazgató, Qlik

A Qlik Sense a neuralgikus pontok feltárásában is segíti az SCAS-t - például közúti balesetek esetén, amikor minden baleset a storytelling képesség révén elemeiben vizsgálható. A személyekhez nem kapcsolható adatokat ePR-ekben (electronic patient record) tárolják, és számos külső szervezettel megosztják. Ez korábban elképzelhetetlen szintű betekintést enged a balesetek részleteibe, tekintve, hogy előtte papír alapú, beszkennelt, digitálisan nem feldolgozható információk álltak csak rendelkezésre, az adatszintig töténő lefúrás pedig önmagában kihívást jelentett. A data storytelling képesség lehetővé teszi az SCAS számára az életkor, nem, helyszín, időpont szerinti értékelést, térképen tudják a környező közlekedési szituációt elemezni, a baleseti hotspotokat beazonosítani. Az ilyen szintű adatokat aztán a prevenció és a szolgáltatási színvonal javítása jegyében megosztják más sürgősségi szolgáltatókkal, mint tűzoltóság, katasztrófa elhárítás, rendőrség.

Az SCAS a Qlik használatával abba a helyzetbe került, hogy ma már képes több időt fordítani a holnapra, mint a tegnapra. Az adatok kezelésében megnyert időt pedig egyértelműen arra tudják fordítani, amihez a legjobban értenek: életeket menteni. És ez nagyszerű.