Rövid bemutató

Az 1995-ben alapított családi tulajdonú Abroncs Kereskedőház Kft a magyar gumiabroncs szektor meghatározó vállalkozása pár tucat alkalmazottal és 6 mrdFt éves árbevétellel indult. Ma közel 300 főnek ad munkát, árbevétele közelíti a 25 mrdFt-ot. 6 saját tulajdonú kiskereskedelmi telephelyet, 4 bevásárlóközponti abroncsszervizt és két logisztikai raktárbázist üzemeltet, szezonális forgalma eléri a félmillió darab abroncsot. Telephelyeik független autószervizként is működnek. Leányvállalatai vannak Romániában, Csehországban, Szlovéniában. Komárom-Esztergom Megyében felépítette Közép-Európa legnagyobb logisztikai központját, melynek teljes kapacitása meghaladja a félmillió darabot. Gumiabroncsok mellett, légrugók, valamint a BP, a Castrol és az Aral prémium minőségű kenőanyagainak forgalmazásával is foglalkozik. A 10 budapesti szerviz mellett országszerte 85 partnere van, forgalmazott termékei a www.gumi.hu címen elérhető webáruházában is kényelmesen és biztonságosan megvásárolhatóak.

A megoldandó üzleti probléma

A QlikView üzleti intelligencia megoldást az Abroncs Kereskedőháznál 2009-ben vezettük be. A cégnél akkor alkalmazott ERP egyik előnye - a folyamatos testreszabhatóság - ellenére is nehézkesen és időigényesen végrehajtható elemzésekre adott csak lehetőséget, a vezetés információigényének kielégítése körülményes volt. Valószínűsítették, hogy készlet- és költséggazdálkodásukban, vevőik és szállítóik kezelésében, a logisztikai feladatok ellátásában jelentős tartalékaik vannak, csak épp csekély mértékben tudják azokat kihasználni. Alapvetően ezek a problémák voltak azok, amiket egy rugalmas üzleti intelligencia eszközzel meg akartak oldani.

Az is a BI mellett szólt, hogy vállalatirányítási rendszerük nem, illetve csak nagyon bonyolultan biztosított nagyobb időszakokon, esetleg több éven átívelő adatelemzésekre lehetőséget. Ráadásul az ilyen elemzések elkészítése az adatgyűjtéstől az értékelésig rendkívül hosszadalmas.

A kereskedelmi modul alkalmazásával indítottunk. Az optimális működés biztosítására bizonyos szervezeti módosításokat is végrehajtottak - ezt a szervezetátalakító döntésüket ma már a QlikView első pozitív hatásaként értékelik.

Az üzletági bontás racionalizálásával egyidejűleg kialakították a folyamatok, költségek ezen alkalmazással való, adatvezérelt vizsgálatának módszereit.

Az ügyvezető munkanapjai addig is az adatok átnézésével, értékelésével kezdődtek, ám korábban ez a tevékenység egy órányi munkaidőt igényelt naponta, a QlikView bevezetését követően viszont mindössze napi 10 percet. Már ez önmagában 15%-os időmegtakarítást jelent - és a legdrágább munkaidő tekintetében.

A modul bevezetésére és alkalmazásba vételére rövid pár hét alatt került sor. A különböző elemzések elvégzéséhez szükséges alkalmazások elkészítése kezdetben egy-két napot igényelt, de a folyamatos fejlesztés, a rendszer önkiszolgáló képességének állandó fokozása eredményeképp mára mindössze egy-két órát igényel egy-egy applikáció elkészítése. Ugyanakkor az önkiszolgáló felhasználók esetében minimálisra szorult vissza az IT igénybevétele - a kulcsfelhasználók saját applikációikat saját maguk készítik el.